fotbollsminnen..

Hemresan
Vi slog Rockneby med 3-1.
När vi cyklade halvmilen hem vände jag mig om ofta.
Min läderboll låg kvar på packethållaren.
Den strålade.
Ibland såg det ut som fotbollen och kvällssolen bytt
plats. 18 karats guld och vinst.
den kvällen förändrades allt.
Till och med halvmilen hem blev då en nedförsbacke.

(Bengt Cidden Andersson


Premiärmatchen
Sol, lärkträd. En perfekt crossboll.
Kioskluckan är öppen.
Sprucken fotbollskorv med senap och kall dricka.
Ibland är livet stople in och tre poäng.

(Bengt Cidden Andersson)

När skoldagen var slut
Brukade jag ensam cykla
till den stora fotbollsplanen.

Med riktiga mål.

Med riktig straffpunkt.

Det var alltid en minut kvar
och oavgjort, när vi fick straff.

Jag lade bollen på straffpunkten,

tog lång ansats.

Knallhårt i krysset.

En eftermiddag blev jag världsmästare
- sjutton gånger...

(Bengt Cidden Andersson)

Bengt cidden Andersson kommer från en ställe en bit utan för kalmar
och hans citat påminner mig verkligen om varför man började med fotboll
varför man älskar sporten och hur sporten ska älskas. Den där Cidden
var en riktigt smart en må jag säga.

/matilda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0